30/04/2019

Co rok 2018 wniósł do branży oponiarskiej?

Rok 2018 w branży oponiarskiej – podsumowanie ubiegłego roku.

Dziś technologia towarzyszy już praktycznie każdej branży i z każdym miesiącem prężnie się rozwija. Nie inaczej jest w przypadku opon samochodowych. W ubiegłym roku miało miejsce sporo wydarzeń, które są warte odnotowania. Wśród nich można wymienić nie tylko nowe produkty i prototypy, ale również zmiany przepisów. Co więc 2018 rok wniósł do branży oponiarskiej?

Targi w Genewie

Jak co roku, jedne z największych targów motoryzacyjnych w Europie obfitowały w bardzo rozmaite wydarzenia ze świata opon. Producenci tym razem skupili się przede wszystkim na innowacjach i rozwoju technologii, który zakłada powstanie zupełnie nowych typów opon.


Zdecydowanie warte odnotowania są zaprezentowane przez firmę Goodyear opony ekologiczne Oxygene. Powstały one z odzyskanych opon w formie trójwymiarowego druku. Dlaczego ekologiczne? Oprócz niezwykle nowoczesnego designu, jej boczna ściana pokryta ma być… prawdziwym mchem. Za pośrednictwem specjalnego bieżnika pobierana byłaby wilgoć z jezdni, a z powietrza wchłaniany byłby dwutlenek węgla.


To nie koniec nowości od Goodyear. Kolejnym ich projektem jest inteligentna opona, która byłaby w stanie przesyłać informacje kierowcy za pośrednictwem mobilnej aplikacji. Dla użytkownika dostępne byłyby takie dane jak poziom ciśnienia, obciążenie pojazdu, temperatura oraz stopień zużycia opony.


Podobny prototyp przedstawiła firma Pirelli. Ich opona również bazowałaby na przesyłaniu informacji przez mobilną aplikację, a dodatkowo strategia „Perfect Fit” ma zapewnić dostosowanie takich opon do każdego samochodu.

Opony całoroczne

Dobra informacja dla fanów opon Bridgestone – producent w końcu zdecydował się na produkcję i sprzedaż opon całorocznych. Nowy model, oponę A005 Bridgestone opisał jako model spełniający najnowsze wymogi stawiane dla opon całorocznych, szczególnie przeznaczony do użytku w ruchu miejskim oraz kierowców sporadycznie wyjeżdżających poza teren zabudowany. Jak twierdzi producent, proces tworzenia całorocznego modelu oparty był na opiniach europejskich kierowców. Ankietowane osoby opowiadały o swoich oczekiwaniach, a także o trudnościach, jakie spotykają podczas codziennej jazdy. Opona całoroczna Bridgestone jest już do kupienia w 68 różnych rozmiarach i zapowiedziany jest ich ciągły rozwój.

Zmiany w przeglądach technicznych

W maju ubiegłego roku w życie weszły przepisy, których zadaniem jest ujednolicenie badań technicznych pojazdów w Europie. Za sprawą kontroli i testów możemy wyróżnić trzy rodzaje usterek. Pierwszą z nich są usterki drobne, czyli takie, które będą wspomniane w sporządzonym raporcie, jednak ich znaczenie jest marginalne i nie mają większego wpływu na bezpieczeństwo podróżujących lub środowisko. Zaliczyć można do nich nieprawidłowe zużycie, złe ciśnienie w oponie lub ryzyko ocierania o elastyczne elementy samochodu.


Do drugiej kategorii zaliczamy poważne usterki, które narażają pojazd na niebezpieczeństwo, a ich wpływ na środowisko również jest negatywny. Przy stwierdzeniu tego typu usterki samochód co prawda może dalej uczestniczyć w ruchu ulicznym, jednak po upływie zaledwie dwóch miesięcy musimy udać się na ponowny przegląd z naprawioną już usterką. Poważna usterka to przykładowo osiągnięty limit zużycia lub różne typy opon założone na pojeździe.


Ostatnią kategorią są usterki krytyczne, po których stwierdzeniu samochód nie może zostać ponownie włączony do ruchu. Również i w tym przypadku, wymagany jest ponowny przegląd po 2 miesiącach, a do tych najpoważniejszych usterek zaliczamy sytuacje, w których opona styka się z nieruchomą częścią samochodu, głębokość gumy jest mniejsza niż przepisowe 1,6 mm lub osnowa opony jest uszkodzona.

Sprzedaż opon

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) w 2018 roku producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali wzrost sprzedaży w segmencie samochodów ciężarowych o 22%. Wzrósł także wolumen sprzedanych opon do samochodów SUV (+12%) i rolniczych (+3%). Utrzymuje się trend wzrostowy dla opon całorocznych, których dynamika sprzedaży wyniosła aż 49%.


Raport PZPO