19/06/2019

Jak wygląda rynek jednośladów w Polsce

Pomimo faktu, że na polskich ulicach z roku na rok pojawia się coraz więcej pojazdów, to sprzedaż jednośladów w naszym kraju nadal spada. Coraz bardziej za to widoczny jest trend motocykli wyższej klasy – popularnością cieszą się maszyny renomowanych i luksusowych marek z potężnymi silnikami i osiągami, natomiast klasyczne „125-tki” zostają w tyle.

Dwanaście miesięcy 2018 roku z naciskiem na samą końcówkę roku były bardzo rozczarowujące pod kątem sprzedaży jednośladów w naszym kraju. Tylko na przestrzeni jednego roku liczba rejestracji nowych motocykli spadła aż o 30%. Duży spadek jest odnotowany zwłaszcza w przypadku motocykli klasy 125, ponieważ w ujęciu jednego roku wyniósł on blisko 45%. Kilka lat temu umożliwiono poruszanie się nimi wszystkim osobom, które posiadają prawo jazdy kategorii B, co zaowocowało znacznym zwiększeniem popytu na tego rodzaju pojazdy, jednak jak widać – było to zjawisko tylko chwilowe.

Warto również dodać, że sprzedaż jednośladów w ubiegłym roku była dodatkowo podbita zmianami w przepisach. W grudniu 2018 roku był ostatni moment, gdy można było zaopatrzyć się i zarejestrować motocykle niespełniające normy Euro 4. Normy te określają poziom emisji spalin, a ich celem jest wykluczenie z ruchu drogowego starych pojazdów, które mają bardzo negatywny wpływ na środowisko.  Taki obrót sprawy wymusił poniekąd na producentach jednośladów masową wyprzedaż starszych modeli.

Podsumowując zakupy Polaków, zdecydowanie najpopularniejszą marką motocykli w Polsce w ubiegłym roku była Yamaha. Ich pojazdy stanowiły blisko 15% wszystkich rejestrowanych jednośladów. Japoński producent sprzedał 1864 maszyny, tym samym zwyciężając w aż trzech z ośmiu segmentów funkcjonalnych motocykli, natomiast w czwartym segmencie podzielił się miejscem z marką Romet Motors, którego motocykl MT-07 był najchętniej wybieraną maszyną w Polsce (biorąc pod uwagę tylko fabrycznie nowe urządzenia). Na kolejnym miejscach popularności sprzedaży znalazły się jednoślady Hondy, a podium zamyka niemieckie BMW.

Najpopularniejsza polska Marka (Romet Motors) pod względem sprzedanych maszyn znalazła się dopiero na 5 miejscu. Wynik ten jest jeszcze bardziej rozczarowujący, gdy porówna się go z rezultatem sprzedaży w roku 2017 – w ubiegłym roku polski producent sprzedał o ponad połowę mniej motocykli (2786 sztuk w roku 2017, w 2018 natomiast zaledwie 1234 urządzenia). Taki wynik nie wróży Rometowi nic dobrego, zwłaszcza że większość polskich marek odnotowała nieduże (ale jednak) przyrosty w sprzedaży.

Tak jak wspomniane jest na początku, o ile rynek motocykli o pojemności 125 cm3 nie jest w najlepszej kondycji, o tyle motocykle klasy premium o pojemnościach większych niż 750 cm3 sprzedają się coraz lepiej. W 2017 roku stanowiły one 9,3% zarejestrowanych w Polsce jednośladów, w 2018 wynik ten zbliżył się już do dziesięciu punktów procentowych (9,7%). BMW oraz Harley-Davidson po raz kolejny odnotowują przyrost sprzedaży i regularnie umacniają swoją pozycję na polskim rynku.