20/10/2022
Na rynku samochodowym co jakiś czas zachodzą pewne zmiany. Jedne auta stają się bardziej popularne, inne wręcz przeciwnie. Swoje 5 minut w obecnych czasach mają auta typu CUV (Crossover Utility Vehicle), czyli segment niedużych Crossoverów. Takie auta mimo zwiększonych właściwości jezdnych, w większości jednak poruszają się w miastach, gdzie dobrze radzą sobie z niedużą ilością miejsca do parkowania czy wysokimi krawężnikami. Muszą jednak radzić sobie z ciągle zmieniającymi się warunkami drogowymi, przede wszystkim zimą. Jakie opony do takich aut zatem wybrać?
W drugim teście niemiecki Automobilklub ADAC postanowił sprawdzić opony do takich właśnie pojazdów. Do testów trafiło aż 17 modeli różnych producentów każdego segmentu, w rozmiarze 215/60R16 z indeksem prędkości H – do 210km/h. Taki rozmiar montowany jest w popularnych Crossoverach jak m.in. Audi Q3, VW T-Roc, Seat Arona, Renault Captur, Fiat 500X, Peugeot 3008 czy w testowanej Skodzie Karoq. Która opona poradziła sobie najlepiej, wyjaśnia poniższa tabelka oraz tekst.
Tylko cztery z testowanych opon uzyskały ocenę końcową sygnowaną jako „dobra”. Podobnie jak w przypadku rozmiaru 185/65R15 na pierwszym miejscu melduje się Continental WinterContact TS870 (nota 2.1) oraz, z taką samą notą, Dunlop Winter Sport 5 (2.1). Pozostałe dwie pozycje zajęły opony innych marek premium: Goodyear UltraGrip Performance + oraz Michelin Alpin 6 (obie z notą 2.3). Wszystkie w głównych kategoriach poradziły sobie dobrze. Michelin uzyskuje przewagę w próbie na suchej nawierzchni, na mokrej z kolei lepiej poradziły sobie Continental i Dunlop. Na śniegu Goodyear nie miał sobie równych w całym teście i jako jedyna opona uzyskała bardzo dobry wynik w tej próbie. Na lodzie natomiast wszystkie opony w teście spisywały się dobrze. Z tej grupy można dodatkowo wyróżnić oponę Dunlop Winter Sport 5, która potrafi zużyć mniej paliwa od swoich konkurentów. Najlepiej zrównoważone pod względem wszystkich osiągów opony Continental WinterContact TS870 oraz Dunlop Winter Sport 5 sprawiają, że zajmują one najwyższe pozycje w teście.
Kolejne pozycje w teście zajmują opony: Yokohama BlueEarth*Winter V906 (2.6), Bridgestone Blizzak LM005 (2.7) oraz Kleber Krisalp HP3 (2.9). Są to modele, które w ogólnej ocenie końcowej uzyskały wynik „zadowalające”. Można je warunkowo polecić mając jednak na uwadze ich niedoskonałości. Z prezentowanej trójki Kleber najsłabiej wypadł na suchej oraz mokrej nawierzchni, jednak model Krisalp HP3 góruje nad rywalami na śniegu i lodzie. Yokohama lepiej poradziła sobie na suchej nawierzchni, gdzie bezkonkurencyjny okazał się inny model: Blizzak LM005 od Bridgestone który jest w tej kategorii najlepszy w całym teście. Bridgestone najlepiej poradził sobie również w mokrych warunkach. Dość słaby wynik w próbie na śniegu spowodował jednak, że otrzymał jedynie notę zadowalającą.
Na następnych miejscach zostały sklasyfikowane następujące modele: GT Radial Winterpro2 (3.0), Sava Eskimo HP2 (3.0), Vredestein Wintrac (3.0), ESA+TECAR SUPERGRIP PRO (3.1) oraz TOYO Observe S944 (3.1). Sava oraz Toyo dobrze poradziły sobie na suchej nawierzchni. Na mokrej z kolei tylko Vredestein wypadł dobrze a na śniegu do modelu Wintrac dołączyły opony Eskimo HP2 od Sava oraz SUPERGRIP PRO od ESA+TECAR. Wszystkie 5 pozycji dobrze poradziło sobie na lodzie, a pod względem hałasu, żadna nie wyróżniała się znacząco in plus lub minus. Warto wspomnieć dodatkowo o właściwościach względem zużycia paliwa przez opony ESA+TECAR – najlepsze w teście oraz Toyo Observe S944 – niestety najgorsze ze wszystkich. Największy przebieg będziemy w stanie pokonać na oponach bałkańskich – słoweńska Sava pokazała, że pod względem trwałości nie ma sobie równych wśród testowanej konkurencji.
Niższe pozycje w tabeli jednak w dalszym ciągu z oceną zadowalającą zajmują opony znanych producentów: Nokian WR Snowproof (3.2), UNIROYAL WinterExpert (3.3), Matador MP93 Nordicca (3.4) oraz Falken Eurowinter HS01 (3.5). Wśród tych opon, żadna nie wyróżnia się znacząco w próbie w suchych warunkach. Falken Eurowinter HS01 na mokrym poradził sobie najlepiej, Uniroyal z kolei uzyskał jeden z lepszych wyników na śniegu ze wszystkich testowanych produktów, a na lodzie okazał się najlepszy. Pozostałe spisały się nieco gorzej, jednak w dalszym ciągu jest to dobra ocena. Warto tu również docenić model WinterExpert względem zużycia paliwa – potrafi być naprawdę ekonomiczną oponą.
Niestety podczas testu okazało się, że jedna z opon uzyskała wynik jedynie wystarczającą. Jest to Cooper WM-SA2+ z notą 3.7. Główny wpływ na tak niską ocenę końcową ma zachowanie na suchej nawierzchni, gdzie opona poradziła sobie najgorzej za wszystkich. Na mokrej oraz na śniegu jest to opona o wystarczających osiągach. Cooper nie należy również do opon trwałych – najsłabszy wynik w tej kategorii spośród wszystkich testowanych opon.
Przeprowadzone testy po raz kolejny pokazują, że producenci nie wymyślili i nie wyprodukowali jeszcze opony idealnej. Każda z nich ma swoje mocniejsze jak i słabsze strony. Decydując się na wybór konkretnego ogumienia musimy wiedzieć jakie posiada zalety oraz na jakie wady zwrócić uwagę, by nie zaskoczyło nas ich zachowanie na drodze. Znając swój styl jazdy a także warunki w jakich będą użytkowane opony jesteśmy w stanie wybrać odpowiednie opony dla siebie po wnikliwej analizie takiego testu.