04/11/2019
Nowe opony całoroczne na sezon 19/20:
Winter Season Tire Tread. Brand New Car Tires on the Shelf.
Od kilku lat na rynku motoryzacyjnym widać zwiększone zainteresowanie ogumieniem całorocznym. O ile przez lata opony wielosezonowe nie zachwycały jakością ani w warunkach zimowych, ani przy dodatnich temperaturach, to obecne generacje pod wieloma względami dorównują ogumieniu sezonowemu. Najwięksi światowi gracze oraz z pozoru egzotyczni producenci wciąż rozwijają ogumienie całoroczne, każdego sezonu proponując nowe modele. Co ważne dla kierowców i zarządców flot, interesujące opony wielosezonowe można znaleźć w każdym z cenowych segmentów. Warto więc przybliżyć nowe modele, dostępne już na europejskim, także polskim, rynku.
Nowa propozycja pochodzącej z Indonezji marki, zaliczana do klasy ekonomicznej. Achilles Four Seasons to symetryczna rzeźba bieżnika z umieszczonymi równomiernie rowkami, co zapewnia odpowiedni poziom przyczepności na mokrej, suche, zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Za stabilność podczas jazdy odpowiada wzmocniona, sztywniejsza, konstrukcja środka opony, natomiast nowa rzeźba bieżnika zmniejsza ryzyko aquaplaningu. Malezyjski producent, korzystający z technologii Pirelli, w nowym modelu ogumienia całorocznego postawił także na niskie opory toczenia, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.
Znana od lat i mająca sporo zwolenników chińska marka przedstawiła propozycję opon całorocznych serii GreenMax All Season. Podczas prac projektowych szczególną uwagę przyłożono do zachowania ogumienia w warunkach zimowych. LingLong GreenMax All Season to kierunkowy kształt oraz gumowa mieszanka zachowująca elastyczność w niskich temperaturach. Na uwagę, szczególnie jak na klasę ekonomiczną, zasługują też takie parametry, jak niski poziom emitowanego hałasu oraz dobre zachowanie na mokrej nawierzchni.
Kolejna odsłona motoryzacyjnego przeboju na rynku opon całorocznych. Francuzi po raz wtóry przedstawili ogumienie letnie z homologacją zimową. Najważniejszą z punktu widzenia użytkowników wiadomością jest ta, że druga generacja Michelin CrossClimate+ zachowuje najwyższe parametry bez względu na stan zużycia bieżnika – aż do poziomu granicznego. Ponadto na uwagę zasługuje trwałość – w nowym modelu określono ją na 25 procent wyższą od średniej dla ogumienia całorocznego innych marek premium. Konstrukcja opon Michelin CrossClimate+ drugiej generacji to lamele trójwymiarowe, zapewniające stabilność na śniegu i krótką drogę hamowania na suchym, oraz zwiększona sztywność bieżnika, przekładająca się na żywotność.
Coraz szerzej znana na Starym Kontynencie chińska marka przedstawiła opony zaliczane do klasy budżetowej, będące nie tylko alternatywą dla innych dalekowschodnich produktów, ale też bardziej cenionych propozycji z Europy, Korei czy Japonii. Nowa konstrukcja bieżnika powstała z myślą o zróżnicowanych warunkach pogodowych, panujących na europejskich drogach. Rzeźba bieżnika ma zapewnić stabilną i bezpieczną jazdę przez cały rok. Za odprowadzanie błota, śniegu i wody odpowiadają cztery wzdłużne rowki mieszczące się na bieżniku, co zmniejsza prawdopodobieństwo aquaplaningu.
Singapurski producent przygotował linię opon całorocznych do SUV-ów i osobówek. Asymetryczny bieżnik gwarantuje należyty poziom przyczepności za suchej, oblodzonej i zaśnieżonej nawierzchni. Liczne nacięcia (lamele) zapewniają wysoki poziom kontroli i stabilność w warunkach zimowych, natomiast starannie dobrana mieszanka gumowa zapewnia wydłużoną żywotność. Opony całoroczne Radar Dimax 4Seasonto także cicha praca i komfort w każdych warunkach, za co odpowiada zoptymalizowany profil.
Chińscy producenci coraz śmielej poczynają sobie na rynku ogumienia. Przykładem postępu są też opony całoroczne Tracmac Trac Saver, dobrze sprawdzające się w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych. Tworząc konstrukcję bieżnika, wyposażono ją w dwa rowki o znacznej szerokości oraz dużą liczbę lameli. Takie połączenie zapewnia dobre prowadzenie i kontrole na mokrej, suchej, zaśnieżonej i oblodzonej drodze. W warunkach typowo zimowych egzamin zdaje ząbkowany wzór bieżnika, skutecznie wgryzający się w śnieg oraz zmniejszający ryzyko wystąpienia aquaplaningu. Na uwagę zasługuje też elastyczność gumowej mieszanki, zwiększająca komfort jazdy i skracająca drogę hamowania w ujemnych temperaturach.
Najnowsza propozycja japońskiego giganta to całoroczne ogumienie dla wymagających kierowców. Podczas prac projektowych i badań na torze szczególną uwagę przyłożono na wysokie osiągi niezależnie od warunków atmosferycznych. Poszerzone bloki bieżnika to stabilność i precyzja prowadzenia, masywne klocki umieszczone w strefie barku zapewniają świetne odprowadzenie wody, śniegu i błota (także pośniegowego). Japońscy inżynierowie zadbali też o skład mieszanki pod kątem trwałości i wytrzymałości mechanicznej.