02/03/2023

Rocznicowe testy opon

Pięćdziesiąt lat minęło, jak jeden dzień – tak można by określić, zmieniając nieco słowa piosenki Andrzeja Rosiewicza, 50 rocznicę powstania niemieckiego Automobilklubu ADAC. W 1973 roku zdecydowano się bowiem przeprowadzić po raz pierwszy duży test opon, aż 25 modeli w związku ze zmianami na niemieckim rynku oponiarskim.

Dziś, niezmiennie po 50 latach, wciąż przeprowadzane są testy opon różnych organizacji, ale również wspomnianego ADAC. Przez całe półwiecze rynek zmienił się nie do poznania. Nowe technologie, coraz większe rozmiary opon, bardzo mocne i wymagające samochody w tym również hybrydowe a nawet elektryczne, a co za tym idzie walka o ekologię i środowisko. To wszystko spowodowało, że testy muszą być przystosowywane do najnowszych technologii, a zatem kryteria oceny wciąż się zmieniają. Jakich zmian należy się zatem spodziewać w prezentowanych wynikach?

Od tego roku ocena końcowa składać się będzie z dwóch aspektów: 70% stanowić będzie bezpieczeństwo jazdy, a 30% tzw. wydajność środowiskowa. Oczywiście zachowanie opon na różnych nawierzchniach w dalszym ciągu pozostaje najważniejszym parametrem, jednakże na ocenę końcową składać się będzie dodatkowo cechy związane z efektywnością energetyczną oraz kompleksowo ze środowiskiem – w tym aspekty zrównoważonego rozwoju.

Bezpieczeństwo jazdy zostało podzielone na dwie kategorie z czego:
- 40% oceny należy do osiągów na suchej nawierzchni,
- 60% to zachowanie na nawierzchni mokrej.

Wydajność środowiskowa posiada nieco więcej składowych a konkretniej:
- przebieg 40%
- zużycie opon 20%
- wydajność (masa opon oraz zużycie paliwa) 20%
- hałas (hałas wewnętrzny i zewnętrzny) 10%
- wynik za zrównoważony rozwój 10%

Z okazji wspomnianej, okrągłej, pięćdziesiątej rocznicy postanowiono sprawdzić aż 50 różnych modeli z każdej kategorii cenowej jak i pochodzenia, od renomowanych europejskich producentów po dalekowschodnie, bardziej budżetowe marki. W szranki stanęły opony w rozmiarze 205/55R16 z indeksem prędkości V – czyli do 240km/h. W dalszym ciągu jest to najpopularniejszy rozmiar dla większości samochodów – nowych jak i używanych. Wg naszych statystyk opon letnich w tym rozmiarze w zeszłym roku sprzedało się prawie dwukrotnie więcej, niż kolejnego najbardziej popularnego.

Przeprowadzone testy wyłoniły dwóch zwycięzców:  Goodyear Efficient Grip Performance 2 oraz Continental PremiumContact 6. Otrzymały one najlepszą ocenę końcową określaną jako DOBRA. Oprócz nich jeszcze osiem produktów otrzymało tą samą końcową ocenę. 21 produktów zakończyło testy z oceną na poziomie ZADOWALAJĄCĄ, 12 okazało się być DOSTATECZNE, a 7 otrzymało ocenę SŁABĄ.

W poszczególnych kategoriach: Falken ZIEX ZE310 ECORUN najlepiej poradził sobie na suchej nawierzchni, a wspomniany wcześniej Continental PremiumContact 6 okazał się najlepszy w mokrych warunkach ze wszystkich testowanych opon.

Goodyear Efficient Grip Performance 2, Michelin Primacy 4+, Michelin e Primacy, DoubleCoin DC99 – te cztery propozycje są najlepsze pod względem przebiegu który będziemy w stanie na nich przejechać. Michelin e Primacy jest również najlepsza pod względem ścieralności oraz wydajności, a także w kategorii zrównoważonego rozwoju.

Z kolei najmniej hałaśliwymi oponami okazały się  Delinte DH2, a także Zeetex ZT1000.

Poniżej w tabeli zamieszczamy szczegółowe wyniki w każdej kategorii.

 

 

Zachęcamy do wnikliwego przeanalizowania wyników każdej opony również na stronie ADAC: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/sommerreifen/205-55-r16/