02/10/2019
Nadchodzący dużymi krokami sezon zimowy jest dla kierowców zdecydowanie bardziej wymagający od letniego. Przez większość czasu panuje ciemność lub półmrok, drogi są ośnieżone, a czasem nawet oblodzone. To nie lada wyzwanie dla kierowcy – nawet zawodowego. Z myślą o takich użytkownikach pojazdów został przeprowadzony kolejny test opon zimowych, w których testowano opony dostawcze. Które z nich okazały się być najlepsze, a które wypadły gorzej?
Tym razem ADAC pod lupę wziął bardzo popularny rozmiar dla samochodów dostawczych. Opony 205/65R16C zostały poddane różnym próbom na każdej nawierzchni jaką można spotkać na drogach w okresie jesienno-zimowym, a także pod względem ich trwałości, komfortu użytkowania oraz energooszczędności.
Z przetestowanych 15 modeli tylko trzy z nich otrzymały końcową ocenę „DOBRĄ” i to one obsadziły wszystkie miejsca na podium. Są to odpowiednio Continental VanContactWinter, Pirelli Carrier Winter oraz Michelin Agilis Alpin. Wszystkie te modele mają bardzo zbliżone do siebie parametry. Continental VanContactWinter przoduje w zachowaniu na mokrej oraz suchej nawierzchni, co ostatecznie pozwala mu osiągnąć najlepszy wynik w całym teście. Pirelli Carrier Winter dobrze sprawuje się na suchym podłożu, z kolei Michelin Agilis Alpin wygrywa w przypadku śniegu oraz oblodzonej drogi. Jak widać każdy z tych produktów przoduje w innej kategorii, lecz nie odstaje w pozostałych, przez co wszystkie trzy zajęły czołowe miejsca.
Tuż za podium kolejne trzy miejsca zajęły produkty Vredestein Comtrac 2 Winter, Goodyear Cargo UltraGrip, a także Falken Eurowinter Van01. Wszystkie zostały ocenione jako „ZADOWALAJĄCE”, otrzymując bardzo zbliżone oceny we wszystkich kategoriach. Żadna z nich nie wyróżnia się znacząco pozytywnie ani negatywnie prezentując przyzwoite właściwości jezdne, zapewniając przy tym wystarczający komfort podróżowania oraz dobre zużycie paliwa i trwałość.
Bardzo podobnie jest w przypadku kolejnych pozycji, które zajęły kolejno modele: Bridgestone Blizzak W810, Kumho PorTran CW51, Matador MPS 530 Sibr Snow Van, Uniroyal Snow Max 2 oraz Yokohama WY01. Niewątpliwie na plus należy wyróżnić dwie opony: Uniroyal Snow Max 2, która uzyskała najlepszy wynik w zachowaniu na śniegu oraz Yokohama WY01, która z kolei jest najbardziej komfortowa ze wszystkich przetestowanych modeli. Pojedyncze najlepsze wyniki nie rekompensują natomiast gorszych właściwości na mokrej oraz suchej nawierzchni, która ma największą wagę w całym teście, stąd niskie pozycje tych modeli.
Ostatnie cztery miejsca otrzymały od ADAC’a oceny niedostateczne. Wśród nich są takie opony jak: Sava Trenta M+S, BFGoodrich Activan Winter, Goodride SW612 a także Maxxis Vansmart Snow WL2. Sporym zaskoczeniem może być pozycja opony BFGoodrich Activan Winter, która mimo, że sprawuje się zadowalająco na suchym, śniegu oraz lodzie poległa na mokrej nawierzchni i wypadła najgorzej ze wszystkich przetestowanych opon. Z kolei Sava Trenta M+S, Goodride SW612 oraz Maxxis Vansmart Snow WL2 spisywały się bardzo źle na śniegu, a to doprowadziło do ich ogólnej oceny końcowej jako niedostatecznej. Zaskakująca ocena dobra na suchej nawierzchni w przypadku opon Maxxis nie pomogła w ostatecznej pozycji, dlatego też znalazła się na samym końcu listy.
Podsumowanie
Jak pokazują wyniki testów warunki drogowe w okresie zimowym są niezwykle wymagające. Nie tylko dla kierowców, ale również dla producentów opon. Bardzo trudno jest bowiem stworzyć na tyle uniwersalny produkt, który zachowywałby się perfekcyjnie w każdych warunkach oraz w każdym parametrze. Niewątpliwie jednak opony z czołowych miejsc w testach powinny poradzić sobie zarówno w warunkach srogiej jak i delikatnej zimy, tym bardziej na wymagających, często ciężkich pojazdach dostawczych.
Model opony | Ocena ADAC | Na suchym | Na mokrym | Na śniegu |
Na lodzie |
Poziom hałasu | Zużycie paliwa | Trwałość |
Składowa oceny | 15% | 30% | 20% | 10% | 5% | 10% | 10% | |
Continental VanContactWinter | 3.0 | + | + | O | O | O | + | O |
Pirelli Carrier Winter | 3.3 | + | O | O | O | O | + | + |
Michelin Agilis Alpin | 3.4 | O | O | + | + | O | + | + |
Vredestein Comtrac 2 Winter | 3.7 | O | O | Θ | + | Θ | + | + |
Goodyear Cargo UltraGrip | 3.9 | Θ | O | Θ | + | O | + | + |
Falken Eurowinter Van011 | 4.0 | O | O | Θ | + | O | + | + |
Bridgestone Blizzak W810 | 4.1 | Θ | Θ | O | O | Θ | + | O |
Kumho PorTran CW51 | 4.1 | Θ | Θ | O | O | O | + | O |
Matador MPS 530 Sibir Snow Van | 4.1 | Θ | O | O | O | Θ | O | O |
Uniroyal Snow Max 2 | 4.2 | Θ | O | + | O | Θ | O | O |
Yokohama WY01 | 4.2 | O | Θ | O | + | + | + | + |
Sava Trenta M+S | 4.7 | Θ | O | – | O | O | + | + |
BFGoodrich Activan Winter | 4.9 | O | – | O | + | O | + | + |
Goodride SW612 | 4.9 | Θ | O | – | + | O | + | O |
Maxxis Vansmart Snow WL2 | 5.0 | + | O | – | + | O | + | + |
Legenda:
++ 0.5-1.5 bardzo dobrze
+ 1.6-2.5 dobrze
O 2.6-3.5 zadowalająco
Θ 3.6-4.5 wystarczająco
– pow. 4.6 niedostatecznie