02/03/2020

Testy opon letnich 2020 do aut w rozmiarze 225/40R18 firmy ADAC

Przy wyborze nowych opon, część kierowców zwraca większą uwagę na ich zachowanie w określonych warunkach i przyczepność, część na komfort podróżowania a jeszcze inni na  energooszczędność. Czy istnieje złoty środek?

Wspomniana kwestia przyczepności opony do asfaltu jest szczególnie ważna w przypadku opon UHP – Ultra High Performance, które posiadają wysoki indeks prędkości – nawet do 300km/h. Najczęściej są to również opony nisko-profilowe, które dodatkowo w połączeniu z dużą felgą uatrakcyjniają wygląd naszego pojazdu. Takie właśnie ogumienie postanowił przetestować dla nas niemiecki automobilclub ADAC. Pod lupę wzięto opony w rozmiarze 225/40R18 od 16 różnych producentów. Który z nich okazał się najlepszy?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Dlaczego? Otóż pierwsze miejsce zajmują ex aequo Continental PremiumContact 6 i Michelin Pilot Sport 4. Obie uzyskały końcową ocenę na poziomie „2.1” czyli dobrą. Francuski Michelin okazał się lepszy na suchej nawierzchni a Continental na mokrej. Dodatkowo wynik Continentala w trudniejszych warunkach jest najlepszy spośród wszystkich przetestowanych opon. Pomimo najgorszego wyniku pod względem komfortu w ocenie końcowej całego testu, znalazł się na najwyższym stopniu podium. W pozostałych kategoriach oba modele uzyskały podobne, dobre wyniki.

Kolejną pozycję w tym zestawieniu zajmują ponownie dwa modele. Są to odpowiednio Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 i Maxxis Victra Sport 5. Pozycja Goodyear’a nie powinna być zaskoczeniem w przeciwieństwie do opon Maxxis. Oba modele uzyskały końcową ocenę na poziomie „2.2” czyli dobrą.  Podobnie jak w przypadku poprzedniej pary, tu jeden model sprawdza się lepiej w mokrych warunkach (Maxxis) a drugi  w suchych (Goodyear). Pozostałe kategorie zostały ocenione bardzo podobnie. Komfort jako zadowalający, natomiast energooszczędność oraz trwałość opon została oceniona jako dobra.

Tuż za podium z oceną „2.6” czyli zadowalającą uplasował się model koreańskiego producenta Nexen N’Fera Sport. Bardzo duży wpływ na taką notę miał wynik Nexena na mokrej nawierzchni. Pomimo dobrych ocen w kategoriach na suchej nawierzchni oraz pod względem komfortu i energooszczędności, nota zadowalająca z zachowania na mokrej  (która stanowi aż 40% oceny końcowej) była przeważająca.

Kolejne 3 pozycje zajmują odpowiednio opony: Sava Intensa UHP2 (nota 2.7), Vredestein Ultrac Vorti (nota 2.7) oraz Falken Azenis FK510( nota 2.8). Opony Sava oraz Vredestein uzyskały ogólne oceny takie same jak pozycję wyżej Nexen, jednakże cząstkowe były niewiele gorsze, przez co zostały sklasyfikowane pozycję niżej. Z kolei Falken lepiej od konkurentów poradził sobie na suchej nawierzchni a gorzej na mokrej przez co znalazł się pozycję niżej.

W tej części tabeli walka o miejsca była na tyle wyrównana, że aż 5 modeli uzyskało taką samą ocenę końcową. Notę „3.0” czyli zadowalającą otrzymały odpowiednio: Bridgestone Potenza S001, Kumho Ecsta PS71, Nokian Powerproof, Pirelli P Zero i Toyo Proxes Sport. Można zatem zauważyć, że podobna ocena została uzyskana przez opony z każdego segmentu – od budget do premium. Czy któraś z  nich wyróżnia się szczególnie na plus lub minus? Niewątpliwie tak, a jest to Pirelli. Opona uzyskała najlepszą oceną w całym teście za zachowanie na suchej oraz drugą najlepszą na mokrej nawierzchni. Dlaczego zatem jest tak nisko? Najgorsza pod względem komfortu, energooszczędności a także trwałości. Można zatem stwierdzić, że Pirelli stworzyło bardziej oponę do auta torowego niż  ulicznego. Jedno jest pewne – na pewno jest bezpieczna. Opony Bridgestone oraz Toyo uzyskały dobre oceny na suchej a zadowalające na mokrej nawierzchni, a Nokian i Kumho równie dobre w suchych i mokrych warunkach. Pozostałe parametry tych opon były praktycznie identyczne.   

Trzy ostatnie pozycje w teście zajmują kolejno: Hankook Ventus S1 evo 3, Cooper Zeon CS-Sport, Rotalla Setulla S-Pace RU01. Ich pozycja nie jest przypadkowa, ponieważ uzyskały one najgorsze oceny za jazdę w mokrych warunkach. Hankook (3.1) oraz Cooper(3.3) czyli zadowalające, natomiast Rotalla(3.6) – wystarczająca, najgorsza w całym teście. Opony Rotalla również najgorzej z całego testu poradziły sobie na suchej nawierzchni przez co ostateczna nota kształtuje się na poziomie „3.6” czyli jedynie wystarczająca. Modele Hankook’a (nota 3.1) oraz Cooper’a (nota 3.3) poradziły sobie lepiej w suchych warunkach przez co końcowa ocena jest zadowalająca. Wszystkie 3 produkty poradziły sobie dobrze pod względem energooszczędności i trwałości oraz zadowalająco pod względem komfortu.

Model opony Ocena ADAC Na suchym Na Mokrym Poziom hałasu Zużycie paliwa Trwałość
Składowa oceny   20% 40% 10% 10% 20%
Continental PremiumContact 6 2.1 + + Θ + +
Michelin Pilot Sport 4 2.1 + + O + +
Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 2.2 + + O + +
Maxxis Victra Sport 5 2.2 + + O + +
Nexen N’Fera Sport 2.6 + O O + +
Sava Intensa UHP2 2.7 + O O + +
Vredestein Ultrac Vorti 2.7 + O O + +
Falken Azenis FK510 2.9 O + O + +
Bridgestone Potenza S001 3.0 + O O + +
Kumho Ecsta PS71 3.0 + + O + O
Nokian Powerproof 3.0 + + O + O
Pirelli P Zero 3.0 ++ + O O O
Toyo Proxes Sport 3.0 + O O + +
Hankook Ventus S1 evo3 3.1 + O O + +
Cooper Zeon CS-Sport 3.3 + O O + +
Rotalla Setulla S-Pace RU01 3.6 O Θ O + +

Legenda:

++          0.5-1.5                 bardzo dobrze

+             1.6-2.5                 dobrze                              

O            2.6-3.5                 zadowalająco                  

Θ            3.6-4.5                 wystarczająco                 

–             pow 4.6               niedostatecznie

Podsumowując

Wybierając ogumienie do swojego auta, które może się poruszać z dużą prędkością, niewątpliwie należy zwracać uwagę na to, by zachowywało się ono prawidłowo w każdych warunkach. Dodatkowo powinny spełniać nasze oczekiwania pod względem komfortu, energooszczędności czy dużych przebiegów. Jak pokazują wyniki testu, to co najdroższe nie zawsze musi oznaczać, że najlepsze. Tańsze produkty również są godne polecenia i mogą sprostać naszym oczekiwaniom.