28/02/2020

Testy opon letnich 2020 do SUVów 235/55R17 firmy ADAC

Coraz większy udział w rynku stanowią samochodu typu SUV. Z myślą o użytkownikach takich pojazdów, niemieckie towarzystwo ADAC przetestowało wybrane modele ogumienia w rozmiarze 235/55R17 montowane m.in. w takich pojazdach jak: Ford Kuga, VW Tiguan, BMW x3, Audi Q5 czy Volvo SC60. Poddawane były one różnym próbom zarówno na nawierzchni mokrej jak i suchej, jazdy na wprost i w zakrętach, a także pod względem komfortu użytkowania, zużycia paliwa oraz trwałości.

Tabela wyników

Model opony Ocena ADAC Na suchym Na mokrym Poziom hałasu Zużycie paliwa Trwałość
Składowa
oceny
  20% 40% 10% 10% 20%
Michelin
Primacy 4
1.9 + + + + ++
Bridgestone
Turanza
T005
2.1 + + O ++ +
Maxxis
Premitra 5
2.3 + + O + +
Pirelli
Cinturato P7
2.3 + + O + +
Hankook
Ventus
Prime 3
2.7 O + O + +
Semperit
Speed-Life 2
SUV
2.7 + O O + ++
Yokohama
BluEarth
RV-02
2.7 O O + O +
Continental EcoContact 6 2.8 + O + ++ ++
Esa+Tecar
Spirit Pro
2.8 + O + + ++
Kumho
Ecsta HS51
3.0 O + + + +
Kleber
Dynaxer HP3
3.3 + O O + +
Laufenn
S-Fit Q
5.0 + + + +

 

Legenda:

++          0.5-1.5                 bardzo dobrze

+             1.6-2.5                 dobrze                              

O            2.6-3.5                 zadowalająco                  

Θ            3.6-4.5                 wystarczająco                 

–             pow 4.6               niedostatecznie

 

Testom poddano 12 modeli opon z różnych segmentów. Zaledwie 1/3 z nich uzyskała końcowy wynik określany jako „dobry” z czego najlepszą notę otrzymała opona Michelin Primacy 4. W żadnej badanej kategorii nie uzyskała cząstkowego wyniku gorszego niż „dobry”, a dodatkowo pod względem trwałości oceniono ją bardzo dobrze – będzie można pokonać na niej stosunkowo duży przebieg. Na kolejnym miejscu na podium znalazła się opona japońskiego koncernu Bridgestone z modelem Turanza T005. Drugie miejsce jest wynikiem dobrych prób przeprowadzonych w suchych oraz mokrych warunkach, lecz nieznacznie gorzej wypadła od zwycięzcy pod względem komfortu podróżowania oraz trwałości. Na plus z kolei można odnotować mniejsze zużycie paliwa w porównania do Michelin. Podium uzupełniają dwie opony – w obu przypadkach uzyskały tę samą notę końcową, a są to Pirelli Cinturato P7 oraz Maxxis Premitra 5. O ile pozycja Pirelli nie dziwi, to 3 miejsce dla opon Maxxis może być dla niektórych zaskoczeniem. Niemniej jednak w poszczególnych próbach obie opony uzyskiwały podobne- „dobre” wyniki z wyjątkiem komfortu. Tu zarówno Pirelli oraz Maxxis osiągnęły zadowalającą notę.

Tuż za podium mamy kolejne miejsce które zostało obsadzone przez kilka modeli. Ocenę końcową na poziomie 2.7 – „zadowalająca” uzyskały opony Hankook Ventus Prime 3, Semperit Speed-Life 2 SUV a także Yokohama BluEarth RV-02. Z wymienionej trójki model od Hankook’a dostał najlepszą notę w warunkach mokrej nawierzchni, Semperit wypadł najlepiej na suchym asfalcie a z kolei Yokohama charakteryzuje się najlepszym komfortem. Niestety odbywa się to kosztem zużycia paliwa – z tych 3 opon Yokohama wypadła najsłabiej, otrzymując ocenę „zadowalającą”. Natomiast Semperit może pochwalić się bardzo dobrym wynikiem pod względem trwałości – jako jedna z czterech z całego testu została oceniona bardzo dobrze.

Kolejne pozycje z notą 2.8 zajęły ex aequo Continental EcoContact 6 i ESA+Tecar Spirit Pro. Sporym zaskoczeniem jest tu zwłaszcza niska pozycja opon niemieckiego Continantal’a. Jest to spowodowane zaledwie zadowalającą oceną w zachowaniu na mokrej nawierzchni. Końcowa ocena jest średnią ważoną z czego, aż 40%  to właśnie ocena opony w zachowaniu na mokrej nawierzchni. Model producenta Esa+Tecar wypadł bardzo podobnie do niemieckiego konkurenta, uzyskując podobne noty w każdej kategorii z wyjątkiem zużycia paliwa. W tej kategorii Continental nie miał sobie równych i uzyskał najlepszą ocenę w całym teście. Również ocenę bardzo dobrą uzyskały obie opony pod względem trwałości – przewidywany przebieg na oponach Continental oraz Esa+Tecar jest najwyższy ze wszystkich przetestowanych opon.

Trzy ostatnie miejsca zajęły odpowiednio opony: Kumho Ecsta HS51 (ocena 3.0), Kleber Dynaxer HP3 (ocena 3.3) oraz Laufenn S-Fit Q(ocena5.0). Opony Kumho dobrze poradziły sobie w teście w każdej kategorii z wyjątkiem prowadzenia na suchej nawierzchni. W niej wypadła jedynie zadowalająco. Model marki Kleber wypadł z kolei odwrotnie – na suchej nawierzchni dobrze, a na mokrej zadowalająco. Niższa pozycja w końcowym rankingu jest wynikiem nieco gorszego komfortu w porównaniu do Kumho. Ostatnią pozycję zajęły opony Laufenn – niestety jako jedyne otrzymały  ocenę niedostateczną. Pomimo dobrych wyników na suchej nawierzchni oraz pod względem komfortu, zużycia paliwa oraz trwałości nie udało się osiągnąć pozytywnej oceny końcowej przez zachowanie pojazdu na mokrej nawierzchni.

Podsumowując

Z przedstawionych poniżej wyników można zauważyć bardzo wyrównaną środkową stawkę. Miejsca na podium są co prawda ocenione wyraźnie lepiej jednak w przypadku dalszych pozycji decydują „ułamki”. Są to bowiem bardzo podobne opony, które mogą charakteryzować się lepszymi lub gorszymi parametrami w poszczególnych kategoriach, jednak biorąc pod uwagę ocenę końcową są na podobnym poziomie. Warto zatem podczas zakupu ogumienia do swojego pojazdu wczytać się w szczegóły testu i świadomie dokonać wyboru. Może się bowiem okazać, że tańsze opony wcale nie muszą odbiegać od swoich droższych konkurentów i stawać do „walki” jak równy z równym.