02/10/2019
Wraz z końcem lata nadeszła kolorowa, lecz często kapryśna jesień. Temperatura powietrza, zwłaszcza o poranku coraz bardziej zbliża się do zera. Opony letnie spisują się w takich warunkach coraz gorzej. Warto zatem zacząć rozglądać się za oponami zimowymi, które w warunkach obniżonych temperatur zapewnią większe bezpieczeństwo. Na jakie opony należy się zdecydować?
Z odpowiedzią jak co roku przychodzi nam niezawodny ADAC. Niemiecki automobilklub przetestował aż 16 modeli opon z różnych segmentów w rozmiarze 185/65R15. Rozmiar bardzo popularny w autach miejskich typu Opel Corsa, Fiat Punto, Renault Clio, Kia Rio czy Hyundai i20 lub starszych „kompaktach”. Które opony w tym roku oceniono najlepiej? Odpowiedź poznamy w poniższym artykule oraz szczegółowej tabelce.
Podium zostało obsadzone modelami, które w teście otrzymały ogólną ocenę „DOBRĄ” a są nimi odpowiednio: Dunlop Winter Response 2, Kleber Krisalp HP3 oraz Pirelli Cinturato Winter. Wszystkie 3 modele otrzymały identyczne oceny w każdej z kategorii. Różnice polegają jedynie na szczegółowej ocenie w poszczególnych warunkach. Zwycięzca testu – Dunlop Winter Response 2 wygrał o przysłowiowy włos, wyróżniając się nieco lepszym zachowaniem na mokrej nawierzchni oraz tej pokrytej śniegiem. To przeważyło na końcowej ocenie i pierwszym miejscu. Zarówno Kleber jak i Pirelli poradzą sobie bardzo dobrze w każdych warunkach, przy czym z pewnością nie ucierpi na tym komfort podróżowania. Niewątpliwie dużą zaletą opon Kleber jest ich niższa cena w porównaniu do konkurentów z podium. Cena nie była jednak brana pod uwagę w ocenie końcowej.
Na kolejnych miejscach, tuż za podium znalazły się odpowiednio modele: Continental WinterContact TS860, Hankook Winter i*cept RS2, Michelin Alpin A4 oraz Falken Eurowinter HS01. Wszystkie cztery opony uzyskały ogólną ocenę w teście jako „ZADOWALAJĄCA” uzyskując szczegółową notę od 2.6 do 2.9. Wszystkie dobrze poradziły sobie z zachowaniem na mokrej nawierzchni oraz porównywalnie jeśli chodzi o pozostałe nawierzchnie. Z pewnością wynik Hankooka oraz Michelina mógłby być lepszy, gdyby Ci dwaj producenci zaoferowali swoje produkty bardziej energooszczędne. Te dwa modele jako jedyne z całego testu uzyskały ocenę zadowalającą – pozostałe wypadły lepiej. Opony Michelin odwdzięczą się z kolei dłuższymi przebiegami. W tej kategorii jako jedyna uzyskała wynik bardzo dobry.
Kolejne pozycje zostały obsadzone przez modele bardzo zbliżone do siebie parametrami. W przeprowadzonym teście uzyskały ocenę zadowalającą ze szczegółowymi wynikami od 3.0 do 3.2 – czyli bardzo podobnie. Są to kolejno produkty: Vredesteinf Snowtrac S, Goodyear UltraGrip 9, Nokian WR D4, Gislaved Euro*Frost 6, Kumho Wintercraft WP51, Viking WinTech. Wszystkie wymienione są bardzo podobne do siebie zarówno jeśli chodzi o komfort podróżowania, trwałość oraz zachowanie na lodzie, a różnią się nieznacznie jeśli chodzi o pozostałe parametry. Różnice są natomiast na tyle niewielkie, że nie przekłada się to na ogólny wynik. Z pewnością każdy kierowca będzie w stanie wybrać któryś produkt pod swoje preferencje.
Z wynikami gorszymi od zadowalających zakończyły udział w teście trzy opony. Producent Sava z modelem Sava Eskimo S3+ otrzymał ocenę „WYSTARCZAJĄCĄ”. W głównej mierze przyczyniło się do tego zachowanie na suchej oraz mokrej nawierzchni. W tej pierwszej jako jedyna opona zachowała się jedynie wystarczająco. Nieco lepiej w przypadku zachowania na mokrej nawierzchni. Dobre zachowanie na śniegu nie poprawiło znacząco ogólnego wyniku tego modelu, dlatego znalazł się on w dolnej części tabeli.
Z oceną niedostateczną test zakończyły dwie opony. Są to Toyo Snowprox S943 a także Davanti Wintoura. Toyo uzyskało bardzo słaby wynik w próbie na śniegu. Z kolei Davanti na mokrej nawierzchni zachowywały się niedostatecznie oraz troszkę lepiej na śniegu co miało istotne znaczenie w ostatecznej ocenie. Pozostałe parametry wypadły porównywalnie w oby modelach.
Podsumowanie
W teście tym nie było większych niespodzianek. Produkty zajmujące wysokie miejsca pojawiają się nie po raz pierwszy, udowadniając swoje wartości. Małym zaskoczeniem mogą być niższe pozycje dla takich opon jak Michelin, Goodyear czy Nokian. Może to również być spowodowane tym, że w testach brały udział starsze modele. W ofertach tych producentów są już bowiem następcy przetestowanych modeli, jednakże nie były jeszcze dostępne podczas testów. Jak pokazały wyniki, starsze modele również mogą konkurować z najnowszymi produktami nie odbiegając właściwościami od nich znacząco. Należy też zwracać uwagę na mniejszych producentów, którzy niezmiennie gonią swoją większą konkurencję.