08/10/2021
Opony to jedyny punkt styku w samochodzie, który ma kontakt z drogą po której się porusza. Przez tak małą powierzchnię opony muszą przenosić ogromne siły i zapewnić nam tym samym bezpieczeństwo prowadzenia auta. Tym bardziej w cięższych, zimowych lub około-zimowych warunkach atmosferycznych dobór opon oraz ich stan techniczny jest ogromnie ważny. Kierowcom, którzy jeszcze nie podjęli decyzji na jakie opony się zdecydować, pomóc może coroczny test „zimowek” przeprowadzony przez niemiecki Automobilklub ADAC.
Tegoroczne testy zostały przeprowadzone na oponach w najpopularniejszym rozmiarze na rynku: 205/55R16 z indeksem prędkości H (czyli do 210km/h). Są to opony montowane w takich autach jak m.in.: VW Golf/Passat, Skoda Octavia, Ford Focus/Mondeo, Seat Leon czy Opel Astra/Vectra. Wśród 15 przetestowanych modeli znalazły się przedstawiciele wszystkich klas – zarówno budżetowej jak i premium.
W tegorocznym teście ocenę końcową „DOBRĄ” otrzymało 5 produktów. Walka o podium była wyrównana i ostatecznie znalazły się na nim 4 produkty. Najwyższą ogólną ocenę otrzymał produkt japońskiego producenta Bridgestone Blizzak LM005 (nota 2.0). Podium uzupełniły marki Michelin z oponą Alpin 6 (2.1) oraz Dunlop Winter Sport 5 (2.2) Ex aequo z Hankook Winter i*cept RS2 (2.2). Decydującym parametrem o wygranej Bridgestone’a było zachowanie na mokrej nawierzchni. W tej próbie Blizzak LM005 był bezkonkurencyjny, zostawiając rywali daleko w tyle. Ta właśnie kategoria zaważyła na końcowym wyniku w związku z jej największą „wagą”. Produkty Michelina, Dunlopa oraz Hankooka w tej kategorii były nieznacznie gorsze od zwycięzcy. Alpin 6 oraz Winter Sport 5 mogą się jednak pochwalić zdecydowanie większą trwałością – będziemy w stanie użytkować je dłużej, zarówno od Blizzak LM005 jak i Winter i*cept RS2. Pozostałe parametry opon z 4 pierwszych miejsc są porównywalne i wypadają dobrze. Nieco gorszy wynik w teście emitowanego hałasu nie miał większego wpływu na końcową ocenę.
Tuż za podium znalazł się ostatni produkt z ogólną oceną „DOBRĄ” – Maxxis Premitra Snow WP6 (2.4). Produkt jest solidny w każdej kategorii nie wypadając jednocześnie na minus w żadnej z prób. Warto jednak wspomnieć, że Maxxis uzyskał najlepszy wynik z całego testu w próbach na suchej nawierzchni. Można więc śmiało stwierdzić, że jest to złoty środek między osiągami a ceną, ponieważ należy ona do jednej najniższych (cena nie miała wpływu na ocenę końcową).
Kolejne trzy pozycje należą do następujących modeli: Falken Eurowinter HS01 (2.9), Continental WinterContact TS860 (3.0) a także Goodyear UltraGrip 9+ (3.0). Wszystkie dostały ogólną ocenę końcową określaną jako „ZADOWALAJĄCA”. W tej grupie opon nieznacznie pogorszyły się wyniki w próbie na suchej nawierzchni względem wyżej ocenionych konkurentów. Każda z tych 3 opon otrzymała lepszą ocenę w innej kategorii. Na suchej nawierzchni jest to Falken. Continental poradził sobie lepiej zarówno na mokrej nawierzchni oraz lodzie, z kolei na śniegu najlepiej wypadł Goodyear. W pozostałych próbach opony te poradziły sobie bardzo podobnie z wyjątkiem poziomu emitowanego hałasu. Tutaj nieznacznie lepszy był ponownie WinterContact TS860.
Następne cztery pozycje to mieszanka produktów z wyższej półki wraz z ich niższymi konkurentami. Z wciąż ogólną oceną końcową „ZADOWALAJĄCĄ” kolejne miejsca zajęły opony Sava Eskimo HP2 (3.1), następnie Toyo Observe S944 (3.2), Pirelli Cinturato Winter (3.3) oraz Giti GitiWinter W1 (3.4). Podobnie jak w przypadku poprzedniej trójki i w tych produktach można wyróżnić te które są ciut lepsze od pozostałych. Cała czwórka poradziła sobie dobrze w warunkach śnieżnych oraz na lodzie. Opony marek Toyo Observe S944 oraz Pirelli Cinurato Winter poradziły sobie lepiej w próbie na mokrej nawierzchni oraz w przypadku generowanego hałasu. Cząstkowe oceny poszczególnych prób wskazały jednak minimalnego zwycięzcę jakim jest Sava Eskimo HP2.
Ostatnie miejsca w teście znajdują opony, które dostały słabe noty końcowe. Semperit Speed-Grip 3 (3.7) z oceną określaną jako „WYSTARCZAJĄCA” zajął 13 miejsce w teście. Produkt dostał dobre oceny w każdej kategorii z wyjątkiem jednej. W próbie na suchej nawierzchni w porównaniu do pozostałych poradził sobie dość słabo, co zaważyło na końcowej ogólnej ocenie. Warto jednak zauważyć i pochwalić Semperita za zachowanie na śniegu – w tej próbie uzyskał 2 najlepszy wynik w całym teście.
Ostatnie dwa miejsca zajmują opony King Meiler Winter Tact WT81 (5.4) oraz Tristar Snowpower HP (5.5). Obie opony nie poradziły sobie w próbie na mokrej nawierzchni – oceny zostały określane jako „NIEDOSTATECZNIE”. Taka sama ocena została wystawiona na koniec testu, pomimo naprawdę dobrego wyniku na suchej nawierzchni opon Tristar. King Meiler z kolei wygrał próbę trwałości – osiągnął najlepszy rezultat spośród wszystkich testowanych opon. Niestety pojedyncze „sukcesy” nie zmieniają ogólnej oceny tych opon.
Podsumowując
Od wielu lat czołowi producenci opon trzymają wysoki poziom swoich produktów o czym świadczą kolejne testy. Nie powinna zatem dziwić wysoka pozycja tak uznanych marek jak Bridgestone, Michelin, Dunlop czy Hankook. Małą niespodzianką można nazwać nieco niższe pozycje Continentala lub Goodyeara, choć są to produkty wciąż polecane. Bardziej pozytywną niespodzianką jest opona marki Maxxis. Marka ta pokazała w teście, że produkt mniejszego koncernu nie musi kosztować krocie, będąc przy tym solidną alternatywą do swoich konkurentów.