11/10/2022

Testy opon zimowych dla rozmiaru 185/65R15

Okres zimowy od zawsze kojarzy nam się ze śniegiem, świętami oraz feriami zimowymi czy wyjazdami na narty.  Jednak opony przeznaczone na sezon zimowy muszą sprostać wszelkim wyzwaniom pogodowym. W tym okresie nie tylko muszą sprawować się odpowiednio na białym puchu, ale także z jazdą po mokrej i suchej nawierzchni czy nawet po lodzie w przypadku marznących opadów. Która opona będzie w stanie najlepiej poradzić sobie w takich warunkach?

Jak co roku niemiecki Automobilklub ADAC postara się rozwikłać te wątpliwości. W jednym z testów pod lupę wzięto opony w rozmiarze 185/65R15 oraz indeksem prędkości T – czyli do 190 km/h. Takie opony znajdują głównie w mniejszych autach począwszy od Audi A1, przez Renault Clio, Opla Corsę, Skodę Fabia, Toyota Yaris i wiele innych, w tym także na testowanym VW Polo. Który spośród 16 testowanych modeli opon różnych producentów zaprezentował się najlepiej? Przeczytacie poniżej.

Continental WinterContact TS870, Goodyear Ultragrip 9+ oraz Semperit Speed-Grip 5 to trzy modele, które osiągnęły taki sam ostateczny rezultat w teście z notą 2.2 sygnowaną jako dobrą. O ile pozycja dwóch pierwszych opon raczej nikogo nie dziwi, o tyle Semperit (należy również do koncernu Continental) może zasługiwać na miano małej niespodzianki. Chociaż Continental WinterContact TS 870 nie osiąga najwyższych ocen w żadnym z głównych kryteriów, nadal imponuje solidnymi wynikami we wszystkich kategoriach. To sprawia, że jest to jedna z najbardziej zrównoważonych opon w teście, podobnie jak Goodyear Ultragrip 9+ czy Semperit Speed-Grip 5. Warto również wspomnieć o  najlepszym wyniku Goodyear’a w próbie na mokrej nawierzchni, natomiast Semperit jest jedną z opon o najmniejszych oporach toczenia, co pokazuje próba zużycia paliwa.

Kolejną oponą uzupełniającą pozycje, które uzyskały ogólną ocenę dobrą, jest produkt francuskiego koncernu Michelin Alpin 6 (nota 2.3). Podobnie jak produkty opisane powyżej, może pochwalić się solidnymi parametrami w każdej z testowanej kategorii. Dodatkowo Michelin przyzwyczaił nas już do swojej trwałości jak i komfortu użytkowania – ponownie spośród całego testu osiągnął najlepszy wynik w próbie trwałości oraz generowanego hałasu.

Następne pozycje zajęły odpowiednio: BF Goodrich g-Force Winter 2 (2.7), Vredestein Wintrac (2.7), Bridgestone Blizzak LM005 (3.0) oraz  Maxxis Premitra Snow WP6 (3.0). Wszystkie cztery opony uzyskały ocenę końcową zadowalającą. Są to opony godne polecenia, które posiadają jednak słabe strony i należy mieć to na względnie podczas wyboru. Opona BF Goodrich g-Force Winter 2  to bardzo dobry wybór na stricte zimowe warunki, uzyskała bowiem jeden z lepszych rezultatów na śniegu. Trzy kolejne propozycje lepiej sprawdzają się na suchej oraz mokrej nawierzchni. Maxxis Premitra Snow WP6 w suchej próbie uzyskał najlepszy wynik ze wszystkich testowanych opon, z kolei Bridgestone Blizzak LM005 nie miał sobie równych w mokrych warunkach. Obie te opony nie są jednak zbyt wytrzymałe, ponieważ w teście trwałości uzyskały ocenę jedynie zadowalającą. Opona Vredestein z modelem Wintrac dobrze poradziła sobie na mokrej i suchej nawierzchni a także na lodzie, natomiast nieco gorzej na śniegu.

Ogólną ocenę zadowalającą uzyskały jeszcze trzy inne opony a są to: Firestone Winterhawk 4 (3.2), Nexen Winguard Snow G3 (3.3) oraz AVON WT 7 Snow (3.5). W przypadku każdej z nich jedynie zadowalające oceny w zachowaniu na suchym miały znaczący wpływ na ocenę końcową. Dobrze bowiem sprawdziły się w mokrych warunkach oraz na lodzie. Nexen i Avon miały jeden ze słabszych wyników na śniegu z całego testu. Dodatkowo AVON z modelem WT 7 SNOW wykazał się najmniejszą trwałością i w tej kategorii uzyskał najniższy wynik. Warto jednak wspomnieć o najlepszym wyniku w zużyciu paliwa opony Winterhawk 4 od Firestone. Nexen Winguard Snow G3 bardzo dobrze z kolei wypada w teście poziomu hałasu, gdzie razem z Michelin jako jedyne z całego testu uzyskały ocenę dobrą.

Jak wspominają testujący w przypadku opon z oceną zadowalającą obowiązuje zasada, że im niższa pozycja opon w tabeli, z większą ilością słabych stron i ograniczeń należy się liczyć. Warto w tym przypadku zwrócić również uwagę na cenę, ponieważ dobre opony wcale nie muszą być dużo droższe od tych gorzej wypadających. 

Trzy kolejne miejsca zajmują produkty znanych producentów, a są to: Dunlop Winter Response 2 (3.6), Fulda Kristall Montero 3 (3.7) oraz Barum Polaris 5 (3.9) które uzyskały końcową ocenę jedynie wystarczającą. Powodem tak niskiej ogólnej oceny jest zachowanie całej trójki w próbach na sucho. Fulda dodatkowo podobny, słabszy wynik osiągnęła na mokrej nawierzchni. W tej próbie dobrze z kolei poradził sobie Dunlop Winter Response 2, a na śniegu uzyskał nawet najlepszy wynik ze wszystkich opon, a Fulda Kristall Montero 3 była na drugim miejscu. Barum z modelem Polaris 5 poradził sobie z tą próbą nieco gorzej, natomiast wciąż jego ocena określana jest jako dobra i jedna z lepszych w teście. Fulda dodatkowo może pochwalić się jedną z największych trwałości, gdzie poradziła sobie bardzo dobrze.

Ostatnie dwie pozycje należą do opon dalekowschodnich: Imperial Snowdragon HP (5.3) oraz Wanli SW611 (5.5). Uzyskane oceny są klasyfikowane jako niedostateczne ze względu na ich parametry w mokrych warunkach. Obie opony nie poradziły sobie w tych próbach zbyt dobrze. Imperial dodatkowo uzyskał najgorszy wynik na śniegu, co przy bardzo dobrej trwałości oraz dobrym zachowaniu na suchej nawierzchni, nie mógł uzyskać lepszego wyniku końcowego. Wanli pokazał, że najlepiej potrafi poradzić sobie za lodzie, jednak pozostałe próby nie mogły wpłynąć inaczej niż na ocenę niedostateczną ze względu na bardzo słabe wyniki podczas hamowania na mokrym asfalcie.

Tabela wyników

Legenda:

++          0.5-1.5                 bardzo dobrze

+             1.6-2.5                 dobrze                              

O            2.6-3.5                 zadowalająco                  

Θ            3.6-4.5                 wystarczająco                 
–             pow. 4.6              niedostatecznie

 

Podsumowując, gdy decydujemy się na jakiś model musimy spojrzeć w szczegóły tabeli i odpowiedzieć sobie na pytanie czego od opon najbardziej oczekujemy. Wiadomo bowiem, że na inne parametry musi spojrzeć kierowca poruszający się głównie po mieście lub po autostradach i drogach szybkiego ruchu, gdzie drogi są najszybciej odśnieżone, a na inne musi patrzeć kierowca z peryferii miast lub mieszkający w górzystym/pagórkowatym terenie. Po wnikliwej analizie przetestowanych opon, na pewno będziemy w stanie wybrać model odpowiedni dla siebie.