09/03/2022
Łagodnie przebiegająca zima sprawia, że kierowcy coraz częściej zaczynają myśleć o nadciągającej dużymi krokami wiośnie. Z nią nieodłącznie kojarzy się piękna pogoda, którą spora część osób pragnie wykorzystać do odwiedzenia nowych miejsc a więc podróży zarówno tych mniejszych jak i większych. W tym celu niezbędne jest przygotowanie swojego pojazdu do zmieniających się warunków drogowych i zadbanie o odpowiednie ogumienie.
Kolejne lata to oczywiście prezentacja nowych modeli znanych producentów opon. Które z przetestowanych w tym roku wypadają najlepiej? Z odpowiedzią na to pytanie spróbowali się zmierzyć testerzy z niemieckiego automobilklubu ADAC. Pod lupę wzięto 16 produktów różnych producentów w rozmiarze 185/65R15 z indeksem prędkości H – do 210km/h. Rozmiar ten znajdzie swoje zastosowanie głównie w mniejszych, miejskich autach takich jak m.in.: Renault Clio, Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Opel Corsa, Dacia Sandero, Kia Rio czy Hyundai i20. Który model okazał się najlepszy?
Najlepiej w przeprowadzonym teście spisał się produkt Goodyear EfficientGrip Performance 2. Uzyskał końcową notę na poziomie 2.0. Stabilne wyniki w próbach na suchej oraz jedne z lepszych na mokrej nawierzchni, a dodatkowo najlepsza trwałość ze wszystkich przetestowanych opon wyniosły Goodyear’a na fotel lidera. Tuż za nim uplasowały się produkty Bridgestone Turanza T005 (nota 2.1) oraz Michelin Primacy 4 (2.1). Obie spisały się dobrze w suchych i mokrych próbach osiągając porównywalne wyniki w pozostałych kategoriach. Niewątpliwie należy również wyróżnić wynik Bridgestone na mokrej nawierzchni – najlepszy ze wszystkich testowanych opon. Decydując się na ogumienie Michelin będziemy w jednak stanie uzyskać większy przebieg od konkurenta.
Kolejne pozycje zajęły odpowiednio: Pirelli Cinturato P1 Verde (2.3), Dunlop Sport BluResponse (2.5) a także Giti GitiSynergy H2 (2.5), wszystkie uzyskując dobrą ocenę końcową. Prezentują one dość zbliżony poziom zarówno w kwestiach bezpieczeństwa, jak i komfortu użytkowania. Pirelli wyróżnia się najlepszymi właściwościami na suchej nawierzchni w całym teście. Oprócz wyżej wymienionych modeli również Dunlop oraz Giti osiągnęły dobre wyniki na mokrej nawierzchni. Pozostałe próby były solidne w ich wykonaniu co pozwoliło na zajęcie miejsca w górnej części tabeli.
Następne miejsca w teście należą do grupy opon, które uzyskały zadowalającą ocenę na koniec testu. Należą do nich modele następujących marek: Laufenn G Fit EQ+ LK41 (2.6), Continental EcoContact 6 (2.8) oraz Firestone RoadHawk (2.8). Cała trójka dobrze poradziła sobie w próbach na suchym torze. Nieco gorzej z kolei wypadły testy na mokrej nawierzchni, gdzie wszystkie trzy wypadły porównywalnie czyli zadowalająco. Niewątpliwie z tego grona należy wyróżnić oponę Continental – najlepsza pod względem zużycia paliwa ze wszystkich przetestowanych oraz jedna z nielicznych bardzo dobrze poradziła sobie pod względem trwałości. Firestone niestety okazał się najgłośniejszą oponą w całym teście jako jedyny uzyskał ocenę wystarczającą. Laufenn wygląda w tym zestawieniu na najlepiej wyśrodkowaną względem wszystkich parametrów.
W dolnej części tabeli nie znalazły się na szczęście opony, które uzyskałyby ocenę końcową niższą niż zadowalającą. Produkty marek BFGoodrich Advantage, Falken Sincera SN110, Semperit Speed-Life 3, Vredestein Ultrac osiągnęły identyczną ocenę – 3.0. Pierwszą z nich, czyli BFGoodrich można uznać za typowego średniaka. Nie wyróżnia się ona w żadnym aspekcie przeprowadzonego testu zarówno pozytywnie jak i negatywnie. Falken oraz Vredestein dobrze poradziły sobie w próbach na suchej nawierzchni a ten drugi również na mokrej. Niestety opony te będą raczej polecane osobą, które nie robią zbyt dużych przebiegów, gdyż mimo swoich dobrych właściwości okazały się mało trwałe. Semperit uniknął problemów z trwałością spisując się równie dobrze na suchej nawierzchni co Falken oraz Vredestein, jednak gorzej poradził sobie w mokrych warunkach co miało istotny wpływ na ocenę końcową.
Ostatnie miejsca zajmują kolejno: Fulda EcoControl HP2 (3.1), Cooper CS7 (3.2) oraz Matador MP47 Hectorra 3 (3.3). Wśród tych trzech ostatnich propozycji, które poradziły sobie średnio na mokrej oraz suchej nawierzchni na pewno warto wyróżnić oponę Fulda. Dzieli ona pierwsze miejsce pod względem trwałości z produktem Goodyear. Warto w tym miejscu wspomnieć, że marka Fulda należy do koncernu Goodyear i korzysta z ich zaawansowanej technologii. Najniższe miejsca w teście nie są dziełem przypadku, bowiem ostatni – Matador faktycznie poradził sobie najgorzej na suchej nawierzchni, a zajmujący miejsce wyżej Cooper na mokrej spośród wszystkich testowanych modeli.
Podsumowując
Jak pokazują wyniki testu wybór odpowiedniego ogumienia nie należy do prostych. Praktycznie każdy z przetestowanych modeli jest w stanie zaoferować nam coś, dzięki czemu podejmiemy decyzję o jego zakupie. Przed dokonaniem wyboru musimy przeanalizować swój styl jazdy oraz jakich właściwości oczekujemy od ogumienia, by po dokładniejszej weryfikacji testu zdecydować się na najlepszy dla nas model.
Tabela wyników
Model opony | Ocena ADAC | Na suchym | Na Mokrym | Poziom hałasu | Zużycie paliwa | Trwałość |
Składowa oceny |
20% | 40% | 10% | 10% | 20% | |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 |
2.0 | + | + | O | + | ++ |
Bridgestone Turanza T005 |
2.1 | + | + | O | + | + |
Michelin Primacy 4 |
2.1 | + | + | O | + | + |
Pirelli Cinturato P1 Verde |
2.3 | + | + | O | + | + |
Dunlop Sport BluResponse | 2.5 | + | + | O | + | + |
Giti GitiSynergy H2 |
2.5 | + | + | O | + | + |
Laufenn G Fit EQ+ LK41 |
2.6 | + | O | O | + | + |
Continental EcoContact 6 |
2.8 | + | O | O | ++ | ++ |
Firestone RoadHawk |
2.8 | + | O | Θ | + | + |
BFGoodrich Advantage |
3.0 | O | O | O | + | + |
Falken Sincera SN110 |
3.0 | + | O | O | + | O |
Semperit Speed-Life 3 |
3.0 | + | O | O | + | + |
Vredestein Ultrac |
3.0 | + | + | O | + | O |
Fulda EcoControl HP2 |
3.1 | O | O | O | + | ++ |
Cooper CS7 | 3.2 | O | O | O | + | O |
Matador MP47 Hectorra 3 |
3.3 | O | O | O | + | + |
Legenda:
++ 0.5-1.5 bardzo dobrze
+ 1.6-2.5 dobrze
O 2.6-3.5 zadowalająco
Θ 3.6-4.5 wystarczająco
– pow. 4.6 niedostatecznie